torsdag 6 maj 2010

Fiske(O)lycka..

Igår var jag och en kompis ute och fiskade horngädda och jag har då aldrig varit med om något liknande. Vi stod i 1½ timme och vi tog upp 19 st! Många gånger hann draget bara landa i vattnet innan dom små rackarna var på det, och jag såg nästan alltid 3 - 4 hornisar som jagade draget. Väldigt lättfiskat må ja säga och till saken hör det att vi släppte säkert tillbaka nästan lika många som vi tog upp. Så omkring 30 napp på 90 min, det blir en fisk var tredje minut! Det är väl bara att hoppas att fisket kommer vara lika enkelt ibland uppe i fjällen också. Fast om det alltid skulle vara så här enkelt så försvinner väl en stor del av tjusningen med fiske.

Det var första gången jag fiskade och såg horngädda, det är en väldigt fin fisk som kämpar hårt. Så visst kan det kännas lite tungt att avliva dom, men när vi ändå äter fisk så känns det bättre att själv stå för den delen än att låta någon annan göra det. Man kommer närmare fisken och får förhoppningsvis lite mer uppskattning för maten.

Så det var med glädjande min jag vägde  fiskarna och såg att de i snitt vägde 250 g efter rensning. Här blir det mycket mat tänkte jag.

Rensade och klara för tillagning.

Den nya raw food kosten?

Så med snabba tag stekte jag till några fiskar och magen kurrade fint vid tanken på smörstekt fisk. Så gissa om att vi blev besvikna när den smörstekta fisken hade en gummikänsla över sig i konsistensen! Så den goda fiskelyckan blev nu till en olycka, då vi står med frysen full av fisk som vi inte tycker om. Dock har jag hört att rökt horngädda ska vara en riktigt delikatess, samt att det borde gå att göra dom till fiskbullar. Så än är hoppet inte ute, men det kunde ha sett ljusare ut.


Inga kommentarer: