tisdag 4 maj 2010

Ryggsäck

Nu har jag(Mathias) efter mycket velande och tänkande inköpt min ryggsäck. Från början tänkte jag ha en ryggsäck som var kring 55 l, men eftersom jag kommer få bära tält och kök så insåg jag att ryggsäcken borde vara kring 65 l. Men nu står jag här med en ryggsäck som är 79 l ! Det svider i mitt hjärta ska ni veta att behöva köpa en sån stor ryggsäck eftersom jag de senaste åren hela tiden har tänkt på att packa så lite och lätt som möjligt, och en 79 l ryggsäck är varken liten eller lätt. Men denna ryggsäck väger ändå "bara" 2,4 kg, vilket med tanke på ryggsäckens storlek är bra.Varför blev det då en sån stor ryggsäck? Ja du, svaret ligger väl i att jag kommer att få vara packåsnan i denna vandring och ta de största posterna, så som tält och kök. Sedan så kommer vi att kånka på 10 dagars mat vid vissa tillfällen och tillslut så skiljer det kanske 100 g mellan denna och modellen som är 65 l. Jag tänkte därför att det är bättre med för stor ryggsäck än för liten, kanske fel tänkt men så är läget i alla fall.

Arcteryx Altra 75 L

Dessutom har jag en förkärlek till saker som är enkla och slimmade, så tycker jag egentligen att denna ryggsäck har för många fickor, dragkedjor och spännen. Jag vet att jag kommer att utnyttja varenda lösning men jag önskar ändå att dom inte fanns där. Eftersom varje dragkedja och spänne väger och är dessutom de punkter som oftast först går sönder. 

Men det som är det positiva med ryggsäcken sägs vara dess bärsystem som gör att den är skön att bära tungt med under långa sträckor, det vill säga att den borde vara riktigt bra för vår vandring. Hoppas verkligen det i alla fall.

2 kommentarer:

Unknown sa...

Finallyyyyyyyyyyyy!

Peter sa...

Jag kan inte se längre än till Hemavan på Färdplanen.