torsdag 6 maj 2010

Inköp nästan klara...

Idag var vi på en härlig shoppingrunda igen! Och inte bara på Naturkompaniet den här gången. Nä då minsann! Idag fick apoteket (det nya med hjärtat, Suzanne Reuter har gjort reklam för det - hon är så jäkla rolig :D. Yrrol är ju en klassiker, ni vet när de sitter vid bordet och ska bestämma vilken present de ska köpa till direktören och Suzanne tycker att allt ska bli svart. Det e humor det!) äran att ha oss som kunder i ca en timme. Jag fattar inte hur det kan ta så lång tid att inhandla saker till ett första hjälpen kit. Och då hade vi ändå en rar och rolig kvinna som hjälpte oss. Så här blev resultatet i alla fall:

Här har vi alltså en eget komponerat kit

Det fanns färdiga kit att köpa, men vi valde att sätta ihop ett eget, eftersom man oftast får med onödiga saker när man köper ett färdigt.

Vi köpte en sån här tom påse och fyllde den själv. Rätt kul faktiskt ;)

Sen så spenderade vi ju faktiskt lite tid på Naturkompaniet, åf kårs. Vi köpte nästan allt som vi behöver. Hade jag fått bestämma så hade vi i princip köpt allt för ca en månad sen. Men jag har ju velpottan Mathias som måste kolla upp saker 10 000 gånger innan han bestämmer sig. Det måste kollas recensioner, kolla vad folk skriver om de på forum, och gärna själv skapa en tråd på nåt forum för att få de allra senaste feedbacken. Och det värsta av allt är att han drar ner mig i kolla-saker-och-ting-10 000-gånger-innan-man-köper-träsket. Vi ska till exempel köpa en solcellsladdare till mobilen och detta har varit min uppgift. Jag har kollat och kollat och kollat i ca 3 veckor nu, och gissa vad? Jag har fortfarande INTE BESTÄMT MIG! Fan ta dig Mathias... Det vi köpte på Naturkompaniet idag var i alla fall ett gaskök, gas, lite kläder och annat smått och gott (att gå till Naturkompaniet har blivit för oss som att gå till snabbköpet - man tar en kundvagn och plockar saker på vägen till kassan, who cares om vi egentligen behöver dem...). Något som vi faktiskt behövde var mat! Och kaloririk dessutom.

Frystorkad mat som kostar skjortan - det e bara att skippa restaurangen och köpa en sån här påse för ca 80 kr (kostar lika mkt som Utemagasinet, men håller inte lika länge. Nu verkar inte tidningen så himla dyr helt plötsligt...)

På tal om mat så anlände den efterlängtade svamptorken igår :D. I samband med den så har vi en ny samarbetspartner, Monica Svensson, en Svampkonsulent (jag har inte hittat på namnet, det heter verkligen så) på www.svamping.e-butik.se (än en gång, butiken heter verkligen Svamping - är det nån mer än jag som tycker att det låter askul?). En väldigt trevlig kvinna, efter vad Mathias har berättat, som har varit väldigt tillmötesgående och sett till att vi fick torken så fort som möjligt. Önskar att det fanns fler som henne! Så här ser svamptorken ut:

En härligt stor sak som tar upp ungefär halva lägenheten (vi kommer inte att ha några problem med att bo i ett tält)

Mathias var inte sen med att sätta igång och torka saker. Igår kväll kokade han några kg sojabönor och i morse var torken i full gång (och är det ännu). Så här ser det ut på översta lagret:

Kokta sojabönor i torken

För er som är intresserade av att veta hur den den här saken fungerar så kommer vi att lägga upp mer om mat under matfliken. Nu är klockan 22 och jag har inte ens börjat packa för vår minivandring! I morgon ska jag och Mathias nämligen ut och prova vår utrustning för allra första gången! Vi kommer att vara ute i tre dagar och vandra ca 15 km per dag. Så under helgen blir det allvarligt bloggande från mobilen ;). Vi har ännu inte bestämt vart  vi ska vandra... blir mer spännande så :P

1 kommentar:

Anonym sa...

Vårt köpte ni torken och vad kostade den? Ni får gärna höra av er på lisabrigne1987@gmail.com. är nämnligen intreserade av en sådan.